Bloggen

Høstferien gikk til Bayeux, Frankrike

Årets høstferietur gikk til byen Bayeux i Frankrike. Dit skulle vi for å besøke Jan Helge sin niese Karoline. Tøffe jenta går tre år på videregående skole der – det blir onkel er rimelig imponert av. Rimelig bra gjør hun det også. Turen begynte med bil til Rygge på lørdag midt på dagen. Det var vist et par andre som også skulle på høstferie fra Rygge, så parkeringsplassene var nesten fulle, men vi fikk plass til bilen. Med oss på turen ble også et nyinnkjøpt Sony Nex 5T som dukka opp på postkontoret lørdag morgen, nice timing!

Vi skulle fly med Ryan Air til Beauvais nord for Paris. Buss i lufta. Jan Helge holdt på å få hetta av å stå i køen for å komme om bord, Birk Andreas ville helst leke i lekeflyet i nærheten, og dermed endte vi opp med å ikke få sitte sammen på flyet. Kjedelig start, men det kom seg. Vel fremme i Beauvais hadde vi bestilt en leiebil og skulle kjøre de rundt 3 timene til Bayeux.

BeauvaisTille-Bayeux

Kjøreruten fra Beauvais Tille airport til Bayeux

Vi satt oss i bilen rundt 4-tiden og kjøreturen gikk fint gjennom klassiske franske småbyer man aldri har hørt om, igjennom en storby som heter Rouen hvor vi kjørte oss helt bort men fant etter hvert veien ut igjen. Gjennom en by til som heter Caen også var vi der. Caroline hadde forberedt deilig middag til oss og om kvelden bare koste vi oss hjemme i leiligheten hennes der vi også bodde natt til søndag. Her er noen bilder.

En relativt kort periode hadde vi en nokså ung sjåfør. Topp stemning å få lov til å prøvesitte i hvert fall 🙂

Byvandring i morgentimene i Bayeux

I Frankrike er det vanlig å gå ut om morgenen for å finne frokost. Her går vi en tur i Bayeux sine gater på jakt etter noe å spise til frokost. Vi endte opp med baguetter og deilig skinke fra slakteren.

Kan det være frokost her inne da tro?

Bayeux

Bayeux, like ved det berømte Bayeux-teppet

Etter å ha tatt bilde over gikk vi hver for oss inn og så på Bayeux-teppet, et langt brodert teppe om en konge som dro over kanalen for å slåss med engelskmennene.

Birk Andreas var nokså hyper etter mye bil- og fly dagen før og han ville heller leke utenfor, derfor ble det til at Anne Mina gikk først, og jeg etterpå.

Mens vi var å besøk ble det arrangert en piknik ute på stranda ved Omaha Beach. En historisk strand der det kjente amerikanske D-Dag-monumentet og gravlunden ligger. Det var også en flott sandstrand, men litt kaldt å bade, det var tross alt oktober. Jan Helge og Karoline dyppet tærne.

Nydelige Anne Mina og flotte Jan Helge 😀

Søte Birk Andreas og snille kusine Karoline

Familiebilde på Omaha beach. Burde hatt med nisselue og tatt årets julekortbilde.

Det amerikanske krigsminnesmerke gjorde stort inntrykk

Familiebilde på Omaha Beach.

Restaurant i Bayeux på søndag kveld

På mandag skulle Karoline på skolen, så da var det klart for litt sightseeing på egenhånd i byen.

Utenfor katedralen i Bayeux

Flott katedral, minnet en god del om Nidarosdomen egentlig.

Katedralen i Bayeux

På mandag ettermiddag dro vi videre nordover langs kysten. Vi kjørte ut til Juno Beach utenfor Courseulles-sur-Mer. Her så vi noen båter vi måtte ta bilde av – må være bra kjipt å skulle ut med båten når det er lavvann her.

Båter på grunn ved Juno Beach

En busk klippet som en dinosaur på veien

Destinasjonen for kvelden var et skikkelig Fransk Spa-hotell, Manoir de La Poterie i Cricquebæuf. Vi ankom i 5-tiden og rakk fint et bad i hotellets SPA-anlegg før middagen ble servert i 7-tiden. Vi var veldig spente på hvordan 7 retter skulle gå med Birk Andreas etter kl 19 om kvelden. Selv om han var trøtt gikk det faktisk utrolig bra, han var super flink, spilte litt iPad innimellom, lå litt under bordet og halvsov, men var stille, maste ikke og spiste godt når han fikk mat – ikke verst for en 4-åring 🙂

Far og sønn Maurtvedt tok et slag sjakk før 7-rettern ble servert

Størrelsen på gutten betyr tydeligvis ingenting for størrelsen på redskapen på på bruket.

Dagen etter badet vi raskt i hotellets spa-basseng på morrakvisten før vi kjørte tilbake til en by vi hadde kjørt forbi dagen før, Trouville-Sur-Mer. Etter litt shopping og flamberte pannekaker til lunsj kjørte vi videre til neste destinasjon som var byen Honfleur. Når vi kom dit angret vi egentlig litt på at vi ikke hadde dratt rett dit. Det er en av de få byene vi var innom hvor vi kunne tilbrakt mer tid. En flott park, masse gallerier og shoppe-muligheter og en hel bukt full av restauranter av ulike slag. Det var også et pariserhjul der som Birk Andreas måtte ta selvfølgelig. Av mer tekniske kuriosa hadde Honfleur sitt havenvesen skjønt noe de ikke hadde skjønt ved Juno Beach, de hadde bygget et sluseanlegg ved havneanløpet til byen, slik at havna og indre by hadde nogenblunde jevn vannstand. Vi måtte selvfølgelig se på at de sluset ut en båt også.

Botanisk hage ved Honfleur

Hoppende glad av så mye blomster

Utsikten over Honfleur i Pariserhjulet

Utsikt mot Pont de Normandie og broen over til Le Havre

Panoramabilde tatt med Sony Nex 5T

Der oppe har vi vert pappa, det var kult!

Bukta i Honfleur

Frankrikes eldste og største trekirke, den var enorm, med to parallelle kirkeskip.

Restauranten vi spiste på om kvelden

Mm, godingene 🙂

Også måtte vi bade litt før vi dro hjemover på onsdag morgen

Etter noen fine dager var det klart for å vende nesa hjemover på onsdagen. Vi badet litt og kjørte av gårde. Ca en time før vi kom frem til flyplassen var bilen så tom for bensin at vi ikke tørte å kjøre forbi neste bensinstasjon. Jan Helge gamblet litt på at det skulle gå fint å fylle bare denne ene gangen, men dessverre ble det litt for langt til flyplassen, og det var heller ingen bensinstasjon like ved flyplassen som vi så. Vi hadde 40 minutter til vi burde være på flyplassen når vi kom dit, så vi hadde mer enn nok tid til å finne en bensinstasjon, men i stedet fant vi oss en lekepark i nærheten og spiste nista vår. En tabbe, siden «kjerringa» i luka til Herz mente at bilen ikke var full av bensin og vi måtte ut med hele 50 euro ekstra. Rimelig dyr bensin og rimelig dyr lekelunsj får man si.

Vel sjekket inn og gikk gjennom sikkerhetskontrollen. Tre fly skulle gå samtidig og avgangshallen var litt mindre enn en gymsal, så det var rimelig packed med folk. Selvfølgelig kom vi heller ikke denne gangen helt først i boarding-køen og Jan Helge og Birk Andreas ble sittende ved siden av en sur mann som ikke gadd å flytte seg. Birk Andreas skravla hele veien til Norge, så han angret nok han mannen. Jammen godt billettene ikke kosta skjorta og at vi holdt oss under overvekta.

Vel hjemme på Rygge igjen fant vi denne bilen helt forlatt. Ja, du ser riktig, alle fire vinduene er åpne. Gudene må vite hva han som har tenkte når han dro til syden med alle fire vinduene åpne.